Colours of Strings!

Mitt namn är Sarah Carlsson, och jag är stråkinstrumentlärare. Jag har spelat stråkinstrument hela mitt liv och undervisat i närmare 20 år, kommunalt, privat och statligt. I alla mina uppdrag har jag upplevt att det är roligare för elever om de klarar av saker lätt och i ett sammanhang. Det ger en känsla av trygghet och kompetens som i min erfarenhet är optimal när man vill lära sig något. Jag ville att alla mina elever skulle kunna spela tillsammans oavsett instrument och erfarenhet. Därför skapade jag Colours of Strings. Du kan beställa boken här.

Detta är ett trestämmigt samspelsmaterial för violin, viola och cello i valfri kombination. Musiken i denna bok är komponerad med en minimalistisk tanke. Målet är att göra spelandet lätt och roligt, att den som spelar ska känna att den kan. 

Hur kan du använda detta material? 

Du kan spela en stämma eller flera tillsammans med inspelningen på Stringalongs YouTube-kanal Youtube.com/@String-along eller spela med andra och kombinera det med färgens andra stämmor. 

Cirkel, fyrkant och triangel 

Stämmorna i varje färg är markerade med en cirkel, en fyrkant och en triangel. 

Den stämma som är markerad med en cirkel består endast av lösa strängar och kan spelas från första stund eleverna plockar upp sitt instrument. Det kan också spelas med pizzicato och senare med stråke. 

Fyrkants-stämman innehåller några enklare grepp.  Detta är också idealiskt för att lära sig läsa noter, eftersom den har ett begränsat antal toner och använder återkommande mönster.  

Den tredje stämman är markerad med en triangel. Den korsar fler strängar, har större intervaller och innehåller fler tekniska utmaningar.Att ha alla tre stämmor tillsammans på samma sida gör det lättare för eleverna att prova en annan stämma när de är mogna för det. Varje instrument har sin egen sida med stämmor. Det blir också lättare som lärare att kommunicera med en blandad grupp elever eftersom stämmorna är representerade av geometriska figurer.  

This three-part material is composed to be played together. It is adapted to meet the needs of the students at different levels of their learning process.  

How can you use this material?  

You can play one part separately with the recording on the Stringalong YouTube channel Youtube.com/@String-along or combine it with the other parts of the colour of your choice.   

Circle, square, and triangle  

The parts in each colour are marked with a circle (for open strings only), a square (for using a few basic fingerings), and a triangle (for a bit more intricate playing).  

The part marked with a circle can be played from the very first moment the students pick up their instrument. It can also be played with pizzicato and later on with a bow.   

The square part contains some fingering. This is also ideal for learning to read music, as it has a limited number of notes and uses patterns that reappear.  

The third part is marked with a triangle. This part involves crossing several strings and more intervals between notes.  

Having all three parts together on the same page makes it easier for the students to try another part when they feel like it. You also get an overview of what the others are playing. Each instrument has its own page.  

The music in this book is composed with a minimalist intention in mind. Its aim is to make repetition easy and fun so the students can easily master the pieces.  

My name is Sarah Carlsson, and I am a string instrument teacher. I wanted all my students to be able to play together regardless of instrument or experience. I created this material so we can all enjoy the colours of strings together.   

Let’s Stringalong!   

Screenshot
Rulla till toppen